"Dan sesiapa yang bertaqwa kepada Allah nescaya akan dijadikan baginya jalan keluar . Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas hatinya. Dan , sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukupkan baginya. Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang di kehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu." (Surah At-Talaq 2-3)

Wanita dan Sukan

Salam

Saya ade pertanyaan, apekah hukum sekiranya perempuan itu bersukan, contohnya badminton, menutup aurat tadi lelaki boleh masuk kawasan tersebut dan melihat perempuan yg menutup aurat itu. Apekah pandangan tuan2 sekiranya ade lelaki yg melihat perempuan tersebut? Sekiranya sukan tu ade aktiviti melompat adekah kemungkinan aurat wanita itu sukar utk dipelihara?

Kita kat Malaysia ni, contohnya dalam aktiviti ko-kurikulum atau latihan. Kemungkinan coach tu dah lelaki. Lagi2 kalau ade orang yg lalu lalang kawasan tersebut. Contohnya suami ustazah ke sape2. Sume tu ade kemungkinan. Adekah boleh macam tu?
Wallahu a'lam.

Aljawab :
kalau wanita menutup aurat, maka tak apalah...macam bersekolah, belajar U, semua co-ed (campur gender). maka semuanya jatuh hukum khiltah (percampuran) dan memandang yang selalu kita bahaskan sebelum ni dalam bab aurat dan pakaian.
Cuma fiqh sukan ni adelah huraian dia sikit, tengoklah kalau ada masa ana akan salin fatwa Qardhawi yg latest.

lawati Islamonline, mereka dah create satu ruangan baru: Sports in Islam dan sub-topic ada membahaskan sukan bagi wanita. sila lawati ke sana dulu (english edition)



Labels

 
My Diary of Life / Catatan ku. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.